Onderwijs
Groepen 1 t/m 8:
Onze school werkt met het leerstofjaarklassensysteem: leerlingen zitten met leeftijdsgenoten in de klas. Binnen dit systeem differentiëren we naar tempo, werkwijze en inhoud. Voor rekenen, spelling, technisch en begrijpend lezen werken we met groepsplannen. In alle groepen is er aandacht voor adaptief onderwijs, zoals zelfstandig werken en verlengde instructie.
Groep 1/2: Ontwikkelingsgericht onderwijs:
Bij de kleuters kiezen we bewust voor heterogene groepen: jongste en oudste kleuters leren samen. Kleuters ontwikkelen zich in hun eigen tempo en leren vooral spelenderwijs. We werken met de methodiek Basisontwikkeling, waarbij thematisch werken centraal staat. De thema’s sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen en zijn gekoppeld aan leerlijnen en doelen uit MijnKleutergroep.
Elke dag bestaat uit vaste onderdelen zoals kringactiviteiten, werklessen en bewegingsactiviteiten. Kleuters leren plannen, ontdekken en ontwikkelen zich in diverse hoeken zoals de bouw-, huis- en spelhoek. Ze krijgen wekelijks gym van een vakleerkracht en spelen dagelijks buiten, waarbij motoriek en sociaal-emotionele vaardigheden worden gestimuleerd.
Groep 3 t/m 8: Kennis, vaardigheden en creativiteit
In groep 3 starten we met aanvankelijk lezen en schrijven. De leesmethode biedt differentiatie en stimuleert leesplezier. Onze schoolbibliotheek werkt volgens het concept ‘de bibliotheek op school’, met leesambassadeurs uit de leerlingenraad.
Taalonderwijs richt zich op mondelinge en schriftelijke vaardigheden, spelling, grammatica en het leren uiten van een eigen mening met respect voor anderen. Rekenen start ook in groep 3, met aandacht voor cijferen, realistisch rekenen en dagelijkse herhaling.
Leerlingen verkennen de wereld via vakken als natuur, aardrijkskunde, geschiedenis en verkeer. We werken thematisch, sluiten aan bij de actualiteit en gebruiken moderne media. Wekelijks is er catechese.
Engels vanaf groep 1
Vanaf groep 1 krijgen leerlingen Engels. We nemen bij groep 7 en 8 de Citotoets Engels af om het niveau te monitoren. Extra Engelse leesboekjes ondersteunen het aanbod.
Creatieve en lichamelijke ontwikkeling
Naast de kennisvakken is er veel aandacht voor muziek, tekenen, handvaardigheid en bewegingsonderwijs. Kleuters bewegen dagelijks, oudere leerlingen krijgen twee keer per week gym. We vinden dit belangrijk vanwege de toenemende signalering van motorische achterstanden.
Onze school werkt met het leerstofjaarklassensysteem: leerlingen zitten met leeftijdsgenoten in de klas. Binnen dit systeem differentiëren we naar tempo, werkwijze en inhoud. Voor rekenen, spelling, technisch en begrijpend lezen werken we met groepsplannen. In alle groepen is er aandacht voor adaptief onderwijs, zoals zelfstandig werken en verlengde instructie.
Groep 1/2: Ontwikkelingsgericht onderwijs:
Bij de kleuters kiezen we bewust voor heterogene groepen: jongste en oudste kleuters leren samen. Kleuters ontwikkelen zich in hun eigen tempo en leren vooral spelenderwijs. We werken met de methodiek Basisontwikkeling, waarbij thematisch werken centraal staat. De thema’s sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen en zijn gekoppeld aan leerlijnen en doelen uit MijnKleutergroep.
Elke dag bestaat uit vaste onderdelen zoals kringactiviteiten, werklessen en bewegingsactiviteiten. Kleuters leren plannen, ontdekken en ontwikkelen zich in diverse hoeken zoals de bouw-, huis- en spelhoek. Ze krijgen wekelijks gym van een vakleerkracht en spelen dagelijks buiten, waarbij motoriek en sociaal-emotionele vaardigheden worden gestimuleerd.
Groep 3 t/m 8: Kennis, vaardigheden en creativiteit
In groep 3 starten we met aanvankelijk lezen en schrijven. De leesmethode biedt differentiatie en stimuleert leesplezier. Onze schoolbibliotheek werkt volgens het concept ‘de bibliotheek op school’, met leesambassadeurs uit de leerlingenraad.
Taalonderwijs richt zich op mondelinge en schriftelijke vaardigheden, spelling, grammatica en het leren uiten van een eigen mening met respect voor anderen. Rekenen start ook in groep 3, met aandacht voor cijferen, realistisch rekenen en dagelijkse herhaling.
Leerlingen verkennen de wereld via vakken als natuur, aardrijkskunde, geschiedenis en verkeer. We werken thematisch, sluiten aan bij de actualiteit en gebruiken moderne media. Wekelijks is er catechese.
Engels vanaf groep 1
Vanaf groep 1 krijgen leerlingen Engels. We nemen bij groep 7 en 8 de Citotoets Engels af om het niveau te monitoren. Extra Engelse leesboekjes ondersteunen het aanbod.
Creatieve en lichamelijke ontwikkeling
Naast de kennisvakken is er veel aandacht voor muziek, tekenen, handvaardigheid en bewegingsonderwijs. Kleuters bewegen dagelijks, oudere leerlingen krijgen twee keer per week gym. We vinden dit belangrijk vanwege de toenemende signalering van motorische achterstanden.